21. helmikuuta 2013

Nora: kultainen tarjoiluvaunu

Sain noin vuosi sitten hirveän himotuksen tarjoilukärryyn, ja mielellään "kultaiseen" sellaiseen. Löysinkin yhden kivan kärryn eräästä helsinkiläisestä käyttettyjen huonekalujen liikkeestä, mutta minua häiritsi sen melko kallis hinta. Tai eihän sekään tarjoiluvaunu kovin paljoa maksanut, mutta minulla oli epäilys, että vastaavan löytäisi kirppikseltä kun vaan jaksaisi odottaa ja kierrellä.

Koska lähipiirissäni harrastetaan kirppiksiä, pyysin perhettäni pitämään silmät auki, ja kuinka ollakaan, veljeni Joel bongasikin tarjoiluvaununi turkulaiselta kirppikseltä. Minusta hintakin oli edullinen, kärry kustansi 35 euroa.

En osaa oikeastaan sanoa, miltä vuosikymmeneltä vaunu on, ehkä 1960-luvulta. Joka tapauksessa, se on juuri sellainen, mitä olin etsinyt!
Pidän tarjoiluvaunun päällä "aarteitani" eli joululahjaksi saamaani marmorista munanmuotoista korurasiaa, neuvostoliittolaista vedettävää kelloa ja muutamaa itämaistyylistä koriste-esinettä, jotka olen ostanut kirppikseltä noin euron hintaan. Kärryn alaosassa on "kultainen" (olen todella huono materiaalien tuntija, kaikki mikä kiiltää on minulle kultaa) hedelmämalja ja Yashica-kamera. Kärrystä selvästi puuttuu pulloja, joista voisi sekoitella klassikkodrinkkejä.
Seinällä on äitini eli Eevan viime syksynä minulle sitoma kanervaseppele. Se varistaa aika paljon, mutta minusta se on niin kaunis, etten ole raaskinut heittää sitä pois. Toivottavasti se säilyisi siedettävässä kunnossa seuraavaan kanerva-aikaan asti.
Huomasitteko muuten ensimmäisessä kuvassa näkyvän taideteoksen? Taiteilija on Merja Isokoski. Näin teoksen Turun Hansa-korttelissa Taideakatemian näyttelyssä muutama vuosi sitten ja pyysin saada ostaa sen. Teos oli mielestäni todella kaunis ja koskettava, ja se on edelleen lempitauluni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti